Jeannette Koster

Document Controller bij Mobilis | TBI

Home Blog

Waarom dit blog

5 mei 2024

Sinds 2013 verricht ik document control taken. Dit heb ik gedaan onder de functies Project Administrator (projectadministrateur), Vendor Document Controller (Inkoop documentcontroleur) & Document Controller (documentbeheer/-controleur).

Sinds oktober 2018 ben ik Document Controller voor SC&M en sinds juli 2021 ben ik bij Mobilis | TBI in vaste dienst gekomen.
Vanaf de begintijd is het mij door eigen ervaring, en door ervaring van collega’s die jaren langer document control taken hebben verricht dan ik, opgevallen dat men niet tot niet goed weet wat document control nu precies is en wat een Document Controller eigenlijk doet.
Dat heeft mij besloten een blog te starten over document control.


Wie voeren document control taken uit

23 februari 2025

De afgelopen elf jaar heb ik de volgende functies bekleed waarin ik document control taken heb uitgevoerd:

  1. Vendor Document Controller
  2. Project Administrator
  3. Document Controller

1. “Vendor” is Engels voor “verkoper”. Mijn document control taken bestond voornamelijk uit het controleren en doorsturen van documentenstroom van en naar:

  • Leveranciers
  • Engineers
  • Opdrachtgever
Daarnaast moesten ook boeken zoals IOM (Initial Operational Manual = Handleiding) en MDB (Manual Data Boek = een boek met fabricage documenten en certificaten) worden gemaakt en naar de opdrachtgever worden gestuurd.
De functie Vendor Document Controller was binnen afdeling Inkoop.

2. “Project Administrator” is Engels voor “projectadministratie”. Document control was een van de hoofdtaken binnen het leveranciersbedrijf waarvoor ik heb gewerkt. Mijn document control taken bestond voornamelijk uit het controleren en doorsturen van documentenstroom van en naar:

  • Leveranciers
  • Engineers
  • Opdrachtgever
Daarnaast moesten ook boeken zoals IOM en MDB worden gemaakt en naar de opdrachtgever worden gestuurd.

3. Wat “document control” is, heb ik in kopje Wat is document control uitgelegd. Een “Document Controller” is een Engelse vertaling voor “Documentcontroleur & -beheerder” en is een onderdeel van het documentmanagement. Deze functie kom je voornamelijk tegen binnen bedrijven die projecten als Opdrachtnemer [ON] hebben aangenomen. Mijn document control taken bestond – en bestaat nog steeds – voornamelijk uit:

  • Projectmanagementteam assisteren met opstarten/inrichten DMS (Document Management System)
  • Handleiding/instructies schrijven/ronddelen met team, presentatie geven over DMS
  • Controleren, doorsturen van documentenstroom van en naar:
    • Opdrachtgever ter toetsing/acceptatie/informatie
    • Engineers
    • Projectmanagement


Wat is document control

5 mei 2024

"Document control" is Engels, waarbij document dezelfde betekenis heeft als in het Nederlands en waarbij control van het Engelse werkwoord to control is.
Dat betekent: beheren, administreren, controleren, besturen, toezicht hebben.

Ben je bijvoorbeeld een secretaresse en je controleert een brief op stijl en spelling, dan doe je in feite document control.
Werk je als medewerker van afdeling marketing bij een bedrijf en je zorgt ervoor dat je collega's de afgesproken templates, briefhoofden en dergelijke krijgen, en je controleert geregeld of men daarmee werkt, dan doe je feitelijk document control.
Ben je een timmerman die op een bouwlocatie timmerwerk moet verrichten en je constateert dat de tekening waaruit jij je informatie moet halen niet kan kloppen, doe je een stukje document control.

En zo kan ik veel meer voorbeelden aanhalen waarbij je als medewerker eigenlijk document control taken verricht, zonder dat jij je daar bewust van bent.